AA Fiscaliteit
4.1.1 - Administratieve geschillen: ingediende en behandelde bezwaarschriften
Aantal administratieve bezwaarschriften | Aantal openstaande bezwaarschriften op 01.01.2013 | Aantal nieuwe bezwaarschriften ontvangen in 2013 | Aantal bezwaarschriften afgehandeld in 2013 | Aantal openstaande bezwaarschriften op 31.12.2013 | Aantal openstaande bezwaarschriften op 01.01.2014 | Aantal nieuwe bezwaarschriften ontvangen in 2014 | Aantal bezwaarschriften afgehandeld in 2014 | Aantal openstaande bezwaarschriften op 31.12.20142 | Aantal openstaande bezwaarschriften op 01.01.2015 | Aantal nieuwe bezwaarschriften ontvangen in 2015 | Aantal bezwaarschriften afgehandeld in 2015 | Aantal openstaande bezwaarschriften op 31.12.20152 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PB | 23.086 | 27.238 | 33.847 | 16.477 | 16.261 | 28.573 | 35.058 | 9.774 | 9.845 | 28.200 | 29.408 | 8.624 |
BNI natuurlijke personen | 1.280 | 979 | 1.368 | 890 | 846 | 1.016 | 1.161 | 700 | 709 | 1.311 | 1.350 | 665 |
VenB | 4.085 | 6.291 | 6.707 | 3.659 | 3.404 | 5.903 | 6.170 | 3.134 | 3.139 | 5.414 | 6.335 | 2.200 |
BNI vennootschappen | 111 | 47 | 69 | 88 | 89 | 77 | 67 | 99 | 102 | 84 | 81 | 105 |
RPB | 95 | 182 | 200 | 77 | 71 | 162 | 161 | 72 | 74 | 172 | 165 | 81 |
Bedrijfsvoorheffing | 3.181 | 4.058 | 5.029 | 2.203 | 2.200 | 3.719 | 4.122 | 1.795 | 1.791 | 3.815 | 3.997 | 1.600 |
Roerende voorheffing | 2.904 | 2.440 | 3.659 | 1.685 | 1.669 | 4.357 | 3.545 | 2.472 | 2.489 | 4.625 | 4.835 | 2.265 |
Btw | 191 | 542 | 529 | 204 | 190 | 737 | 707 | 220 | 220 | 663 | 787 | 90 |
Andere1 | 36 | 173 | 169 | 40 | 53 | 171 | 176 | 48 | 48 | 558 | 222 | 384 |
Onroerende voorheffing | 34.790 | 12.538 | 19.086 | 28.240 | 29.502 | 12.405 | 18.426 | 23.480 | 26.443 | 14.352 | 22.527 | 18.267 |
Eurovignet | 852 | 1.497 | 1.781 | 568 | 567 | 160 | 582 | 145 | 146 | 160 | 285 | 21 |
Totaal verkeersbelasting - Aanvullende verkeersbelasting - Accijnscompenserende belasting | 2.601 | 4.875 | 6.408 | 1.067 | 1.053 | 636 | 1.311 | 378 | 385 | 774 | 914 | 245 |
Belasting op de inverkeerstelling | 345 | 1.107 | 1.227 | 225 | 226 | 31 | 239 | 18 | 18 | 24 | 28 | 14 |
Belasting op de automatische ontspanningstoestellen | 14 | 17 | 12 | 19 | 19 | 2 | 18 | 3 | 3 | 1 | 0 | 4 |
Belasting op spelen en weddenschappen | 13 | 4 | 8 | 6 | 4 | 0 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Roerende voorheffing (dubbelbelastingsverdrag) | 5.496 | 487 | 39 | 5.944 | 5.938 | 202 | 109 | 6.031 | 6.038 | 195 | 437 | 5.796 |
Totaal | 79.080 | 62.475 | 80.138 | 61.392 | 62.092 | 58.151 | 71.855 | 48.370 | 51.451 | 60.349 | 71.372 | 40.362 |
Administratieve geschillen bestaan uit voorzieningen tegen fiscale heffingen, zoals bepaald in de wet, voorzieningen binnen de administratie (bezwaarschriften, ambtshalve ontheffingen) en specifiek gericht op het vermijden van de overbelasting van hoven en rechtbanken.
1 De bezwaarschriften onder de noemer 'andere' slaan op gevallen waarvoor het bezwaar zonder voorwerp is. De verhoging van het aantal bezwaarschriften komt vooral voort uit het feit dat AAFisc de geschillen over de diverse taksen heeft overgenomen vanaf 1 mei 2014. Het gaat om een nieuwe categorie van fiscale heffingen die aanleiding kunnen geven tot een vraag om rechtzetting.
2 De vermindering van de stock is te verklaren door het feit dat de administratie alles in het werk stelt om de redelijke termijn te respecteren die bepaald is door de wetgever (ofwel 6 maanden ofwel 9 maanden in geval van aanslag van ambtswege), om een beslissing te nemen over de bezwaarschriften.
Wanneer een bezwaarschrift niet bij de correcte gewestelijke directie/controlecentrum wordt ingediend, moet het intern getransfereerd worden. Om dubbeltelling uit te sluiten moet dit aantal interne overdrachten uit het aantal nieuwe bezwaarschriften worden uitgesloten. De kleine verschillen tussen het aantal openstaande bezwaarschriften op 31 december en op 1 januari zijn het gevolg van dergelijke overdrachten wanneer die niet binnen de maand van de eerste ontvangst werden uitgevoerd.
4.1.2 - Administratieve geschillen: aard van de beslissingen
Aard van de beslissingen | Inwilliging | Afwijzing | Gedeeltelijk afwijzing | Verzaking/afstand | Andere | Onontvankelijk | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PB | 15.059 | 6.239 | 3.751 | 1.639 | 1.583 | 1.137 | 29.408 |
BNI natuurlijke personen | 709 | 295 | 143 | 37 | 91 | 75 | 1.350 |
VenB | 2.780 | 996 | 1.447 | 172 | 506 | 434 | 6.335 |
BNI vennootschappen | 55 | 10 | 5 | 4 | 5 | 2 | 81 |
RPB | 93 | 21 | 38 | 4 | 4 | 5 | 165 |
Bedrijfsvoorheffing | 2.982 | 244 | 273 | 261 | 208 | 29 | 3.997 |
Roerende voorheffing | 3.309 | 463 | 60 | 26 | 887 | 90 | 4.835 |
Btw | 129 | 273 | 289 | 2 | 81 | 13 | 787 |
Andere2 | 9 | 2 | 1 | 76 | 134 | 222 | |
Onroerende voorheffing | 6.903 | 5.248 | 1.058 | 671 | 8.485 | 162 | 22.527 |
Eurovignet | 222 | 28 | 31 | 4 | 285 | ||
Verkeersbelasting - Aanvullende verkeersbelasting - Accijnscompenserende belasting | 608 | 110 | 32 | 2 | 137 | 25 | 914 |
Belasting op de inverkeerstelling | 22 | 5 | 1 | 28 | |||
Belasting op de automatische ontspanningstoestellen | 0 | 0 | |||||
Belasting op spelen en weddenschappen | 1 | 0 | 1 | ||||
Roerende voorheffing (dubbelbelastingsverdrag) | 407 | 1 | 28 | 1 | 437 | ||
Totaal afgehandelde bezwaarschriften in 2015 | 33.288 | 13.935 | 7.128 | 2.818 | 12.096 | 2.107 | 71.372 |
1De 'andere' beslissingen slaan op gevallen waarvoor het bezwaar zonder voorwerp is of zonder voorwerp is geworden door een rechtzetting via een beslissing tot ontheffing langs kohier. Ook beslissingen van gehele of gedeeltelijke aanvaarding of verwerping, genomen voor meerdere bezwaren over samenhangende zaken, behoren tot deze categorie.
2De bezwaarschriften onder de noemer 'andere' slaan op gevallen waarvoor het bezwaar zonder voorwerp is.
4.1.3 - Administratieve geschillen - PB: ingediende en behandelde aanvragen tot terugbetaling (quick wins)
PB-quick wins | Ingediende in 2013 | Afgehandelde in 2013 | Indediende in 2014 | Afgehandelde in 2014 | Indediende in 2015 | Afgehandelde in 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanslagjaar 2012 | Afgekeurd | 2.474 | 2.540 | 640 | 656 | 127 | 129 |
Geannuleerd | 44 | 45 | 15 | 15 | 2 | 2 | |
Goedgekeurd | 62.462 | 63.293 | 15.126 | 15.301 | 4.606 | 4.648 | |
Onbepaald | 435 | 44 | 120 | ||||
Totaal | 65.415 | 65.878 | 15.825 | 15.972 | 4.855 | 4.779 | |
Aanslagjaar 2013 | Afgekeurd | 569 | 569 | 1.939 | 1.945 | 525 | 529 |
Geannuleerd | 6 | 6 | 42 | 43 | 6 | 6 | |
Goedgekeurd | 19.383 | 19.383 | 44.722 | 44.694 | 15.229 | 15.424 | |
Onbepaald | 427 | 133 | 224 | ||||
Totaal | 20.385 | 19.958 | 46.836 | 46.682 | 15.984 | 15.959 | |
Aanslagjaar 2014 | Afgekeurd | 430 | 417 | 1.884 | 1.902 | ||
Geannuleerd | 13 | 13 | 48 | 48 | |||
Goedgekeurd | 13.796 | 13.552 | 55.585 | 55.871 | |||
Onbepaald | 73 | 630 | |||||
Totaal | 14.312 | 13.982 | 58.147 | 57.821 | |||
Aanslagjaar 2015 | Afgekeurd | 296 | 296 | ||||
Geannuleerd | 10 | 10 | |||||
Goedgekeurd | 11.747 | 11.747 | |||||
Onbepaald | 216 | ||||||
Totaal | 12.269 | 12.053 | |||||
Totaal aanslagjaren | Afgekeurd | 3.043 | 3.109 | 3.009 | 3.018 | 2.832 | 2.856 |
Geannuleerd | 50 | 51 | 70 | 71 | 66 | 66 | |
Goedgekeurd | 81.845 | 82.676 | 73.644 | 73.547 | 87.167 | 87.690 | |
Onbepaald | 862 | 0 | 250 | 0 | 1.190 | 0 | |
Totaal | 85.800 | 85.836 | 76.973 | 76.636 | 91.255 | 90.612 |
De quick wins vormen een versnelde procedure voor de behandeling van overduidelijke fouten die door de belastingplichtige worden vastgesteld in zijn aanslagbiljet (bv. een fout in het aantal personen ten laste). Die fouten moeten binnen de kortst mogelijke termijn worden behandeld.
De ontheffing van de overbelasting wordt op grond van alinea 2 van het art. 376ter WIB'92 door de taxatiediensten toegekend bij kohier. De beslissing van de directeur, voorzien in alinea 3 van diezelfde bepaling, wordt vervangen door het kohier zelf waarvan het aanslagbiljet bij aangetekend schrijven per post aan de belastingplichtige wordt betekend.
In 2013 is 84% van de quick wins behandeld binnen de 7 kalenderdagen en nog eens 9% binnen de 14 kalenderdagen.
In 2014 is 88% van de quick wins behandeld binnen de 7 kalenderdagen en nog eens 7% binnen de 14 kalenderdagen.
In 2015 is 90% van de quick wins behandeld binnen de 7 kalenderdagen en nog eens 6% binnen de 14 kalenderdagen.
4.1.4 - Gerechtelijke geschillen - inkomstenbelastingen: hangende zaken - evolutie en verdeling
2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|
Hangende zaken1 op 1 januari | 17.764 | 16.912 | 15.746 |
Zaken ingeleid in de loop van het jaar2 | 2.983 | 2.741 | 2.910 |
Zaken afgehandeld in de loop van het jaar3 | 3.835 | 3.907 | 3.974 |
Hangende zaken op 31 december - eerste aanleg | 12.941 | 12.062 | 11.110 |
Hangende zaken op 31 december - beroep: oude procedure | 2.187 | 2.020 | 1.861 |
Hangende zaken op 31 december - beroep: nieuwe procedure | 1.678 | 1.568 | 1.627 |
Hangende zaken op 31 december - cassatie: oude procedure | 9 | 8 | 9 |
Hangende zaken op 31 december - cassatie: nieuwe procedure | 97 | 88 | 75 |
Totaal hangende zaken op 31 december | 16.912 | 15.746 | 14.682 |
1 Het gaat hier om voorzieningen waarvoor het administratief dossier ter griffie werd neergelegd. Sinds 6 april 1999 beslist de gewestelijke directeur als administratieve overheid over de bezwaarschriften met inbegrip van de aanslagjaren voor het aanslagjaar 1999. De beslissing is dus van administratieve aard en heeft geen jurisdictioneel karakter. Na een beslissing van de gewestelijke directeur is de rechtbank van eerste aanleg bevoegd en niet meer het hof van beroep zoals voorheen.
De fiscale geschillenregeling wordt dus toevertrouwd aan de rechterlijke macht en wordt behandeld volgens de regels van het Gerechtelijk Wetboek. De fiscale rechtbanken van eerste aanleg zijn exclusief bevoegd om kennis te nemen van de geschillen betreffende de toepassing van de belastingwet, ongeacht het bedrag dat op het spel staat.
2 De administratie heeft enkel kennis van de ingeleide vorderingen voor de rechtbanken op het ogenblik dat de griffie haar hiervan op de hoogte brengt. Aangezien er een bepaalde termijn verstrijkt tussen het neerleggen van de vordering op de griffie en de kennisgeving ervan aan de administratie, verkeert deze laatste niet in de mogelijkheid om het aantal vorderingen te kennen die werkelijk tijdens het kalenderjaar werden ingeleid. Enkel de statistieken bijgehouden door de FOD Justitie kunnen die informatie verstrekken.
Tijdens het jaar 2015 werden, van de 2.910 ingeleide zaken, 2.220 voorzieningen ingeleid in eerste aanleg, 602 voorzieningen in beroep en 88 voorzieningen in cassatie.
3 Met inbegrip van de tussenvonnissen en -arresten die de zaak naar een ander hof of een andere rechtbank verwijzen.
Een nieuwe procedure werd van kracht in maart 1999. Die nieuwe procedure laat de belastingplichtige toe zich tot de rechtbank van eerste aanleg te wenden, ofwel na een beslissing genomen door de administratie, ofwel na een wachttermijn van zes maanden (negen maanden in geval van aanslag van ambtswege). Sinds maart 1999 verloopt de fiscale procedure volgens het gemeen recht (behalve enkele bijzondere bepalingen opgenomen in het Wetboek van de inkomstenbelastingen). Voor die wetswijziging moest de belastingplichtige wachten tot de administratie een beslissing had genomen dewelke enkel bij het hof van beroep kon worden betwist. De bepalingen die deze procedure bij het hof van beroep regelen, zijn opgeheven sinds 1999 maar blijven de procedures beheersen die op het ogenblik van de inwerkingtreding van de wetten van 15.03.1999 en 23.03.1999 hangende waren.
Oude procedure
Op 31.12.2015 waren nog 1.861 geschillen in behandeling bij de hoven van beroep, tegenover 2.020 op 31.12.2014. Op de nog in behandeling zijnde dossiers op het einde van het jaar waren er 1.341 zaken (985 Franstalige en 356 Nederlandstalige) te behandelen door het Hof van beroep te Brussel.
Gelet op het aantal in 2015 afgesloten zaken, valt het te vrezen dat het nog jaren zal duren alvorens de geschillen daterend van voor 1999 afgehandeld zullen zijn. Daarbij mag niet worden vergeten dat de ouderdom van die geschillen dikwijls nog het in staat stellen van de zaken bemoeilijkt (overlijden van de belastingplichtige en noodzaak tot het opzoeken van de erfopvolgers, ontbonden vennootschappen en opzoeken van vereffenaars...).
Op de 159 arresten die in 2015 werden geveld, waren er slechts 13 ongunstig voor de Staat of minder dan 8%. Er werden 3 arresten door het Hof van Cassatie geveld, 2 gunstig voor de Staat en 1 ongunstig voor de Staat.
Nieuwe procedure
Bij de rechtbanken van eerste aanleg is het aantal ingeleide zaken (2.220) licht gestegen ten opzichte van het jaar 2014 (2.126). We behouden aldus het gemiddelde van de jaren 2008 tot 2010. Met voldoening kan niettemin worden vastgesteld dat het aantal hangende zaken blijft dalen (11.110 eind 2015 tegen 12.062 eind 2014).
De zaken in eerste aanleg (11.110) worden op basis van de taal als volgt verdeeld: 2.163 geschillen in het Nederlands, 193 geschillen in het Duits (rechtbank van Eupen) en 8.754 geschillen in het Frans. De meest belaste rechtbanken zijn Brussel (2.754 hangende zaken waarvan 317 zaken in het Nederlands en 2.437 zaken in het Frans), Bergen (2.631 hangende zaken), Namen (1.693 hangende zaken), Luik (1.000 hangende zaken), Antwerpen (620 hangende zaken) en Gent (478 hangende zaken).
Het verschil tussen het aantal geschillen in het Frans en in het Nederlands komt elk jaar terug sinds de hervorming van de procedure in 1999. De voornaamste oorzaak ligt in het feit dat de FOD Financiën nog altijd de onroerende voorheffing behandelt voor Wallonië en voor Brussel-Hoofdstad terwijl Vlaanderen zelf de onroerende voorheffing behandelt sinds een 15-tal jaar. We stellen inderdaad vast dat er heel wat administratieve geschillen zijn over de onroerende voorhedding - zie tabel 4.1.1 - wat ook heel wat gerechtelijke geschillen tot gevolg heeft, waardoor er zich over die 15 jaar een gerechtelijke achterstand heeft opgebouwd.
4.1.5 - Gerechtelijke geschillen - inkomstenbelastingen: ingeleide zaken - verdeling
Beroep in 2013 | Cassatie in 2013 | Beroep in 2014 | Cassatie in 2014 | Beroep in 2015 | Cassatie in 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ingeleid door de administratie: oude procedure | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 |
Ingeleid door de administratie: nieuwe procedure | 114 | 16 | 66 | 22 | 65 | 15 |
Ingeleid door de tegenpartij: oude procedure | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 |
Ingeleid door de tegenpartij: nieuwe procedure | 500 | 48 | 459 | 65 | 537 | 69 |
Totaal | 614 | 64 | 525 | 90 | 602 | 88 |
Statistieken per kalenderjaar. In eerste aanleg worden alle bezwaren ingeleid door de tegenpartij zoals op het niveau van het hof van beroep in de oude procedure. Na het arrest in hoger beroep in de oude procedure, wordt de voorziening in cassatie altijd ingesteld volgens de oude bepalingen van het WIB92, evenals de verwijzing naar de hoven van beroep na cassatie.
4.1.6 - Gerechtelijke geschillen inkomstenbelastingen: resultaten van de uitspraken en arresten
Eerste aanleg 31.12.2013 | Beroep 31.12.2013 | Cassatie 31.12.2013 | Totaal 31.12.2013 | Eerste aanleg 31.12.2014 | Beroep 31.12.2014 | Cassatie 31.12.2014 | Totaal 31.12.2014 | Eerste aanleg 31.12.2015 | Beroep 31.12.2015 | Cassatie 31.12.2015 | Totaal 31.12.2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gunstig voor de administratie | 1.800 | 534 | 59 | 2.393 | 1.908 | 519 | 63 | 2.490 | 1.999 | 4711 | 652 | 2.535 |
Ongustig voor de administratie | 500 | 180 | 13 | 693 | 574 | 178 | 36 | 788 | 676 | 114 3 | 334 | 823 |
Gemengde uitspraken | 601 | 144 | 4 | 749 | 523 | 105 | 1 | 629 | 497 | 1175 | 26
|
616 |
Totaal van de beslissingen | 2.901 | 858 | 76 | 3.835 | 3.005 | 802 | 100 | 3.907 | 3.172 | 702 | 100 | 3.974 |
Vanaf 06.04.1999 beslist de gewestelijke directeur als administratieve overheid over de bezwaarschriften met inbegrip van de aanslagjaren voor het aanslagjaar 1999. De beslissing is dus van administratieve aard en heeft geen jurisdictioneel karakter. Na een beslissing van de gewestelijke directeur is de rechtbank van eerste aanleg bevoegd en niet meer het hof van beroep zoals dat voorheen het geval was. De fiscale geschillenregeling wordt toevertrouwd aan de rechterlijke macht en wordt behandeld volgens de regels van het Gerechtelijk Wetboek. De fiscale rechtbanken van eerste aanleg zijn exclusief bevoegd om in eerste aanleg kennis te nemen van geschillen over de toepassing van de belastingwet.
1 46 afstanden, 4 onontvankelijke voorzieningen, 76 gunstige arresten volgens de oude procedure, 15 afstanden, 7 onontvankelijke voorzieningen en 318 gunstige arresten, 5 doorhalingen volgens de nieuwe procedure.
2 2 gunstige arresten volgens de oude procedure en 57 gunstige arresten, 2 afstanden en 4 onontvankelijke voorzieningen volgens de nieuwe procedure.
3 13 ongunstige arresten volgens de oude procedure en 101 ongunstige arresten volgens de nieuwe procedure.
4 1 ongunstig arrest volgens de oude procedure en 32 ongunstige arresten volgens de nieuwe procedure.
5 20 gemengde arresten volgens de oude procedure en 97 gemengde arresten volgens de nieuwe procedure.
6 2 gemengde arresten volgens de nieuwe procedure.
Op de 3.172 afgehandelde zaken bij de rechtbanken, waren er 676 vonnissen ongunstig voor de Staat, ofwel 21% van de zaken. Wanneer men hieraan de gemengde vonnissen (+/- 15%) toevoegt, kan men hieruit afleiden dat meer dan 63 % van de zaken met een voor de Staat gunstig vonnis wordt afgesloten. Dat is in overeenstemming met de vorige gemiddelde slaagkansen die werden vastgesteld sinds de hervorming van de procedure. Sinds de wet van maart 1999 is het niet langer de beslissing van de directeur der belastingen die het voorwerp uitmaakt van een vordering in rechte maar wordt de aanslag voor de rechter gebracht, waardoor de belastingplichtige voor de rechter niet meer beperkt is tot de grieven die in het bezwaarschrift voorkomen.
Wat de hoven van beroep betreft, werd de voorraad van hangende zaken die elk jaar groeide sinds 2008, gestabiliseerd en kende slechts een beperkte evolutie in 2015 (1.627 zaken op 31.12.2015, tegen 1.568 zaken op 31.12.2014). Ongeveer 18% van de gevelde arresten zijn ongunstig voor de Staat, meer dan 63% van de arresten zijn gunstig voor de Staat en de rest is gemengd.
Van de 602 nieuwe zaken die werden ingeleid, werden er 302 ingeleid in het Nederlands (278 door de belastingplichtigen en 24 door de Staat) en 300 in het Frans (259 door de belastingplichtigen en 41 door de Staat).
Wat de toestand bij het Hof van Cassatie betreft, stellen we een stabilisering in het aantal gevelde arresten vast (100 in 2015 tegen 96 in 2014); de voorraad hangende zaken daalt gevoelig (75 hangende zaken op 31.12.2015 tegenover 88 zaken op 31.12.2014). Van de 100 afgehandelde zaken, hebben er 33 een ongunstige afloop gehad voor de Staat. Meer dan 65% van de zaken behandeld door het Hof van Cassatie inzake inkomstenbelastingen of daarmee gelijkgestelde belastingen zijn dus gunstig voor de Staat.
4.1.7 - Gerechtelijke geschillen - btw: hangende zaken - evolutie
Burgerlijke zaken 2013 | Strafzaken 2013 | Burgerlijke zaken 2014 | Strafzaken 2014 | Burgerlijke zaken 2015 | Strafzaken 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Hangende zaken op 1 januari | 1.905 | 4 | 1.771 | 4 | 1.564 | 4 |
Zaken ingeleid in de loop van het jaar | 415 | 0 | 404 | 0 | 396 | 0 |
Zaken afgehandeld in de loop van het jaar | 549 | 0 | 611 | 0 | 585 | 0 |
Hangende zaken op 31 december | 1.771 | 4 | 1.564 | 4 | 1.375 | 4 |
4.1.8 - Gerechtelijke geschillen - btw: hangende zaken - verdeling
31.12.2013 | 31.12.2014 | 31.12.2015 | |
---|---|---|---|
Eerste aanleg1 | 1.302 | 1.155 | 1.002 |
Beroep | 426 | 382 | 351 |
Cassatie | 47 | 31 | 26 |
Totaal | 1.775 | 1.568 | 1.379 |
1 Vredegerechten inbegrepen
4.1.9 - Gerechtelijke geschillen - btw: ingeleide zaken - verdeling
Burgerlijke zaken 2013 | Strafzaken 2013 | Totaal 2013 | Burgerlijke zaken 2014 | Strafzaken 2014 | Totaal 2014 | Burgerlijke zaken 2015 | Strafzaken 2015 | Totaal 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zaken ingeleid door de administratie | Eerste aanleg | 7 | 0 | 7 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Beroep | 26 | 0 | 26 | 30 | 0 | 30 | 14 | 0 | 14 | |
Cassatie | 7 | 0 | 7 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal | 40 | 0 | 40 | 33 | 0 | 33 | 14 | 0 | 14 | |
Zaken ingeleid door de tegenpartij | Eerste aanleg | 269 | 0 | 269 | 277 | 0 | 277 | 303 | 0 | 303 |
Beroep | 94 | 0 | 94 | 84 | 0 | 84 | 63 | 0 | 63 | |
Cassatie | 12 | 0 | 12 | 10 | 0 | 10 | 16 | 0 | 16 | |
Subtotaal | 375 | 0 | 375 | 371 | 0 | 371 | 382 | 0 | 382 | |
Totaal ingeleide zaken | 415 | 0 | 415 | 404 | 0 | 404 | 396 | 0 | 396 |
4.1.10 - Gerechtelijke geschillen - btw: resultaten van de uitspraken en arresten
Burgerlijke zaken 2013 | Strafzaken 2013 | Totaal 2013 | Burgerlijke zaken 2014 | Strafzaken 2014 | Totaal 2014 | Burgerlijke zaken 2015 | Strafzaken 2015 | Totaal 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gunstig voor de administratie | Eerste aanleg | 263 | 0 | 263 | 294 | 0 | 294 | 190 | 0 | 190 |
Beroep | 111,5 | 0 | 111,5 | 116 | 0 | 116 | 82 | 0 | 82 | |
Cassatie | 12,5 | 0 | 12,5 | 20 | 0 | 20 | 14 | 0 | 14 | |
Totaal gunstig voor de administratie | 387 | 0 | 387 | 430 | 0 | 430 | 286 | 0 | 286 | |
Ongunstig voor de administratie | Eerste aanleg | 121 | 0 | 121 | 130 | 0 | 130 | 90 | 0 | 90 |
Beroep | 35,5 | 0 | 35,5 | 43 | 0 | 43 | 31 | 0 | 31 | |
Cassatie | 5,5 | 0 | 5,5 | 8 | 0 | 8 | 1 | 0 | 1 | |
Totaal ongunstig voor de administratie | 162 | 0 | 162 | 181 | 0 | 181 | 122 | 0 | 122 | |
Totaal gunstige en ongunstige uitspraken en arresten1 | 549 | 0 | 549 | 611 | 0 | 611 | 408 | 0 | 408 |
1 De som van de rubrieken 'gunstige uitspraken en arresten' en 'ongunstige uitspraken en arresten' komt niet noodzakelijk overeen met het aantal in de loop van het jaar behandelde zaken. Een gemengde uitspraak is voor de helft hernomen in de rubriek 'gunstig' en voor de helft in de rubriek 'ongunstig'. Er kan bv. ook afstand van geding zijn in de loop van het geschil.