AA Fiscaliteit
2.1.1 - Controle PB - Totaal
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 2.571.321 | 95.972 | 2.238.466 | 77.459 | 2.534.692 | 42.764 | |||
Lokale selectie | 15.610 | 14.001 | 13.953 | |||||||
Totaal selectie | 2.571.321 | 111.582 | 2.682.903 | 2.238.466 | 91.460 | 2.329.926 | 2.534.692 | 56.717 | 2.591.409 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 550.096 | 52.701 | 445.744 | 41.973 | 525.258 | 24.782 | |||
Lokale selectie | 12.127 | 11.549 | 10.213 | |||||||
Totaal selectie | 550.096 | 64.828 | 614.924 | 445.744 | 53.522 | 499.266 | 525.258 | 34.995 | 560.253 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 127.139 | 3.082 | 78.962 | 801 | 65.783 | 529 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 52 | |||||||
Totaal selectie | 127.139 | 3.082 | 130.221 | 78.962 | 801 | 79.763 | 65.783 | 581 | 66.364 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 3.655.259 | 517.732 | 2.854.549 | 332.281 | 2.869.398 | 242.128 | |||
Lokale selectie | 186.793 | 146.976 | 119.426 | |||||||
Totaal selectie | 3.655.259 | 704.525 | 4.359.783 | 2.854.549 | 479.257 | 3.333.806 | 2.869.398 | 361.554 | 3.230.952 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 1.949.681 | 117.025 | 1.399.026 | 35.353 | 1.425.868 | 28.990 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 2.656 | |||||||
Totaal selectie | 1.949.681 | 117.025 | 2.066.707 | 1.399.026 | 35.353 | 1.434.379 | 1.425.868 | 31.646 | 1.457.514 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën "Beheer" en "Controle".
De kolom "Beheer" bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom "Controle" bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn "Centrale selectie" bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn "Lokale selectie" bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd.
Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit: deze is gedaald van 502 VTE in 2013 tot slechts 314 VTE in 2015. Van het totaal aantal gecontroleerde aangiften in 2013, 2014 en 2015, is respectievelijk 58%, 59% en 62% gewijzigd. Na uitsluiting van de aanslagen van ambtswege gaat het om 53%, 58% en 61%, dus een jaarlijkse verhoging. Het gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen per rechtzetting is stabiel gebleven op ongeveer 10.000 euro per rechtzetting.
De AAFisc spant zich in om deze evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal VVA's te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. De VVA's vragen van hun kant amper nog tussenkomst van de taxatieagent. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.2 - Controle PB - Detail loontrekkers
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 2.042.503 | 29.395 | 1.768.578 | 28.636 | 2.008.296 | 15.505 | |||
Lokale selectie | 142 | 0 | 1.666 | |||||||
Totaal selectie | 2.042.503 | 29.537 | 2.072.040 | 1.768.578 | 28.636 | 1.797.214 | 2.008.296 | 17.171 | 2.025.467 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 444.739 | 14.526 | 357.323 | 12.455 | 421.717 | 6.860 | |||
Lokale selectie | 12 | 0 | 744 | |||||||
Totaal selectie | 444.739 | 14.538 | 459.277 | 357.323 | 12.455 | 369.778 | 421.717 | 7.604 | 429.321 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 116.872 | 67.174 | 52.361 | ||||||
Lokale selectie | ||||||||||
Totaal selectie | 116.872 | 116.872 | 67.174 | 67.174 | 52.361 | 52.361 | ||||
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 2.863.442 | 38.399 | 2.149.754 | 84.385 | 2.137.647 | 52.612 | |||
Lokale selectie | 43 | 0 | 3.149 | |||||||
Totaal selectie | 2.863.442 | 38.442 | 2.901.884 | 2.149.754 | 84.385 | 2.234.139 | 2.137.647 | 55.761 | 2.193.408 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 1.673.056 | 1.111.615 | 1.093.552 | ||||||
Lokale selectie | ||||||||||
Totaal selectie | 1.673.056 | 1.673.056 | 1.111.615 | 1.111.615 | 1.093.552 | 1.093.552 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën "Beheer" en "Controle".
De kolom "Beheer" bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom "Controle" bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn "Centrale selectie" bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn "Lokale selectie" bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal VVA's te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. De VVA's vragen van hun kant amper nog tussenkomst van de taxatieagent. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.3 - Controle PB - Detail bedrijfsleiders
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 199.909 | 3.507 | 167.743 | 2.549 | 188.057 | 1.339 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 819 | |||||||
Totaal selectie | 199.909 | 3.507 | 203.416 | 167.743 | 2.549 | 170.292 | 188.057 | 2.158 | 190.215 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 42.798 | 1.360 | 35.765 | 1.542 | 40.321 | 669 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 384 | |||||||
Totaal selectie | 42.798 | 1.360 | 44.158 | 35.765 | 1.542 | 37.307 | 40.321 | 1.053 | 41.374 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 5.107 | 4.657 | 4.933 | ||||||
Lokale selectie | ||||||||||
Totaal selectie | 5.107 | 5.107 | 4.657 | 4.657 | 4.933 | 0 | 4.933 | |||
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 336.513 | 10.066 | 279.239 | 8.903 | 264.944 | 6.509 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 3.038 | |||||||
Totaal selectie | 336.513 | 10.066 | 346.579 | 279.239 | 8.903 | 288.142 | 264.944 | 9.547 | 274.491 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 118.785 | 91.206 | 94.823 | 0 | |||||
Lokale selectie | ||||||||||
Totaal selectie | 118.785 | 118.785 | 91.206 | 91.206 | 94.823 | 94.823 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën "Beheer" en "Controle".
De kolom "Beheer" bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom "Controle" bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn "Centrale selectie" bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn "Lokale selectie" bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritaire instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA's) te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. De VVA's vragen van hun kant amper nog tussenkomst van de taxatieagent. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.4 - Controle PB - Detail zelfstandigen
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 328.909 | 63.070 | 302.145 | 46.274 | 338.339 | 25.920 | |||
Lokale selectie | 15.468 | 14.001 | 11.468 | |||||||
Totaal selectie | 328.909 | 78.538 | 407.447 | 302.145 | 60.275 | 362.420 | 338.339 | 37.388 | 375.727 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege)2 | Centrale selectie | 62.559 | 36.815 | 52.656 | 27.976 | 63.220 | 17.253 | |||
Lokale selectie | 12.115 | 11.549 | 9.085 | |||||||
Totaal selectie | 62.559 | 48.930 | 111.489 | 52.656 | 39.525 | 92.181 | 63.220 | 26.338 | 89.558 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte2 | Centrale selectie | 5.160 | 3.082 | 7.131 | 801 | 8.489 | 529 | |||
Lokake selectie | 0 | 0 | 52 | |||||||
Totaal selectie | 5.160 | 3.082 | 8.242 | 7.131 | 801 | 7.932 | 8.489 | 581 | 9.070 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 455.304 | 469.267 | 425.556 | 238.993 | 466.808 | 183.006 | |||
Lokale selectie | 186.750 | 146.976 | 113.240 | |||||||
Totaal selectie | 455.304 | 656.017 | 1.111.321 | 425.556 | 385.969 | 811.525 | 466.808 | 296.246 | 763.054 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro)3 | Centrale selectie | 157.840 | 117.025 | 196.205 | 35.353 | 237.493 | 28.990 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 2.656 | |||||||
Totaal selectie | 157.840 | 117.025 | 274.865 | 196.205 | 35.353 | 231.558 | 237.493 | 31.646 | 269.139 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën "Beheer" en "Controle".
De kolom "Beheer" bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom "Controle" bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger zicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn "Centrale selectie" bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn "Lokale selectie" bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
2 De gewijzigde aangiften en de aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte zijn inbegrepen in het totaal van de onderzochte aangiften.
3 Deze bedragen zijn inbegrepen in het totaal van de inkomstenverhogingen.
De vermindering van het aantal gecontroleerde PB-aangiften wordt hoofdzakelijk verklaard door een daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd enerzijds door de vooraf invulling in Tax-on-web verder te verbeteren (door verschillende bijkomende wizards te voorzien) en het aantal voorstellen van vereenvoudigde aangifte (VVA's) te verhogen en anderzijds door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een uitbreiding van de vooraf invulling van gegevens en door verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.5 - Controle VenB
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 * | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 * | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 363.070 | 72.266 | 181.469 | 45.921 | 120.570 | 49.502 | |||
Lokale selectie | 14.784 | 16.250 | 12.499 | |||||||
Totaal selectie | 363.070 | 87.050 | 450.120 | 181.469 | 62.171 | 243.640 | 120.570 | 62.001 | 182.571 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege) | Centrale selectie | 30.359 | 35.745 | 32.666 | 22.918 | 32.912 | 24.491 | |||
Lokale selectie | 12.148 | 13.711 | 9.562 | |||||||
Totaal selectie | 30.359 | 47.893 | 78.252 | 32.666 | 36.629 | 69.295 | 32.912 | 34.053 | 66.965 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 6.246 | 3.681 | 7.748 | 1.274 | 8.084 | 1.408 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 115 | |||||||
Totaal selectie | 6.246 | 3.681 | 9.927 | 7.748 | 1.274 | 9.022 | 8.084 | 1.523Â | 9.607 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 321.883 | 1.451.907 | 409.954 | 1.481.471 | 514.646 | 1.520.041 | |||
Lokale selectie | 678.279 | 1.033.792 | 500.634 | |||||||
Totaal selectie | 321.883 | 2.130.186 | 2.452.069 | 409.954 | 2.515.263 | 2.925.217 | 514.646 | 2.020.675 | 2.535.321 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro) | Centrale selectie | 178.810 | 96.219 | 260.144 | 85.191 | 270.682 | 83.604 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 4.681 | |||||||
Totaal selectie | 178.810 | 96.219 | 275.029 | 260.144 | 85.191 | 345.335 | 270.682 | 88.285 | 358.967 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd zijn op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd zijn door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieven opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
* Voor het jaar 2014 hebben de gegevens in de kolom 'Beheer' betrekking op een periode van 12 maanden (situatie op 31.12.2014) en niet meer op een periode van 18 maanden (situatie op 30.06.2015) zoals vermeld in het jaarverslag 2014.
Het aantal aangiften behandeld in beheer is sterk gedaald sinds 2014. Dat hangt samen met de verplichting tot elektronische indiening van de aangiften. De uitrol van Biztax op dat moment heeft tijdelijk iets meer capaciteit gevraagd voor de ingave van bepaalde tabellen. Die capaciteit is geëvolueerd van 455 VTE in 2013 naar 528 VTE in 2015. Maar het gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen per rechtzetting ingevolge het beheer, is gestegen van ongeveer 10.000 euro in 2013 tot ongeveer 15.500 euro in 2015.
De vermindering van het aantal aangiften behandeld in controle wordt hoofdzakelijk verklaard door een gelijkaardige significante daling van het aantal medewerkers in de taxatiediensten. Deze diensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten ook prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit. Die controlecapaciteit is gedaald van 779 VTE in 2013 tot 584 VTE in 2015. Het gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen per rechtzetting is geëvolueerd van ongeveer 45.000 euro in 2013 naar ongeveer 60.000 euro per rechtzetting in 2015.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.6 - Controle RPB
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014* | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015* | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 89.420 | 4.918 | 35.570 | 3.175 | 18.851 | 2.920 | |||
Lokale selectie | 2.766 | 1.591 | 2.899 | |||||||
Totaal selectie | 89.420 | 7.684 | 97.104 | 35.570 | 4.766 | 40.336 | 18.851 | 5.819 | 24.670 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege) | Centrale selectie | 3.701 | 1.054 | 453 | 776 | 818 | 715 | |||
Lokale selectie | 1.270 | 916 | 1.055 | |||||||
Totaal selectie | 3.701 | 2.324 | 6.025 | 453 | 1.692 | 2.145 | 818 | 1.770 | 2.588 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 1.724 | 23 | 163 | 9 | 419 | 2 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 3 | |||||||
Totaal selectie | 1.724 | 23 | 1.747 | 163 | 9 | 172 | 419 | 5 | 424 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 1.468 | 25.527 | 2.219 | 7.414 | 351 | 3.692 | |||
Lokale selectie | 21.754 | 6.522 | 12.167 | |||||||
Totaal selectie | 1.468 | 47.280 | 48.748 | 2.219 | 13.936 | 16.155 | 351 | 15.859 | 16.210 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro) | Centrale selectie | 39 | 169 | 67 | 53 | 10 | 0 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 89 | |||||||
Totaal selectie | 39 | 169 | 208 | 67 | 53 | 120 | 10 | 89 | 99 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
* Voor het jaar 2014 hebben de gegevens in de kolom 'Beheer' betrekking op een periode van 12 maanden (situatie op 31.12.2014) en niet meer op een periode van 18 maanden (situatie op 30.06.2015) zoals vermeld in het jaarverslag 2014.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld;
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.7 - Controle BNI vennootschappen
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014* | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal van de onderzochte aangiften1 | Centrale selectie | 8.713 | 1.352 | 4.912 | 473 | 3.793 | 527 | |||
Lokale selectie | 83 | 318 | 258 | |||||||
Totaal selectie | 8.713 | 1.435 | 10.148 | 4.912 | 791 | 5.703 | 3.793 | 785 | 4.578 | |
Aantal gewijzigde aangiften (inclusief aanslagen van ambtswege) | Centrale selectie | 109 | 347 | 229 | 85 | 133 | 111 | |||
Lokale selectie | 63 | 182 | 112 | |||||||
Totaal selectie | 109 | 410 | 519 | 229 | 267 | 496 | 133 | 223 | 356 | |
Aantal aanslagen van ambtswege wegens afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 15 | 40 | 92 | 59 | 67 | 6 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 3 | |||||||
Totaal selectie | 15 | 40 | 55 | 92 | 59 | 151 | 67 | 9 | 76 | |
Totaal van de inkomstenverhogingen (inclusief aanslagen van ambtswege) in duizend euro | Centrale selectie | 12.915 | 8.863 | 11.557 | 4.675 | 17.133 | 58.878 | |||
Lokale selectie | 20.613 | 18.222 | 47.328 | |||||||
Totaal selectie | 12.915 | 29.476 | 42.391 | 11.557 | 22.897 | 34.454 | 17.133 | 106.206 | 123.339 | |
Inkomstenverhogingen naar aanleiding van aanslagen van ambtswege door afwezigheid van aangifte (in duizend euro) | Centrale selectie | 4.078 | 1.732 | 2.767 | 1.727 | 3.193 | 1.276 | |||
Lokale selectie | 0 | 0 | 860 | |||||||
Totaal selectie | 4.078 | 1.732 | 5.809 | 2.767 | 1.727 | 4.494 | 3.193 | 2.136 | 5.329 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december) en niet op een aanslagjaar. De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Met 'Aangifte' bedoelen we hier alle ingediende aangiften (papier en elektronisch) en alle direct in de databank ingegeven encoderingen (aanslagen van ambtswege, ...).
* Voor het jaar 2014 hebben de gegevens in de kolom 'Beheer' betrekking op een periode van 12 maanden (situatie op 31.12.2014) en niet meer op een periode van 18 maanden (situatie op 30.06.2015) zoals vermeld in het jaarverslag 2014.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich derhalve in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) sinds een paar jaar heeft zij een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomalieën detecteren - waardoor de aangiften geblokkeerd worden - geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften efficiënter wordt.
2.1.8 - Controle btw
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal aantal verificaties | Centrale selectie | 171.462 | 45.600 | 193.680 | 36.314 | 187.825 | 32.800 | |||
Lokale selectie | 10.094 | 9.767 | 12.350 | |||||||
Totaal selectie | 171.462 | 55.694 | 227.156 | 193.680 | 46.081 | 239.761 | 187.825 | 45.150 | 232.975 | |
Aantal productieve verificaties1 | Centrale selectie | 151.276 | 23.076 | 184.778 | 20.180 | 180.461 | 15.729 | |||
Lokale selectie | 7.185 | 7.607 | 9.378 | |||||||
Totaal selectie | 151.276 | 30.261 | 181.537 | 184.778 | 27.787 | 212.565 | 180.461 | 25.107 | 205.568 | |
Verhogingen van het omzetcijfer (in duizend euro) | Centrale selectie | 6.074 | 170.513 | 0 | 158.709 | 0 | 87.941 | |||
Lokale selectie | 112.498 | 56.285 | 111.437 | |||||||
Totaal selectie | 6.074 | 283.011 | 289.085 | 0 | 214.994 | 214.994 | 0 | 199.378 | 199.378 | |
Bedrag van de nagevorderde btw (in duizend euro) | Centrale selectie | 923.191 | 142.659 | 758.487 | 137.891 | 723.609 | 104.842 | |||
Lokale selectie | 126.064 | 138.688 | 93.260 | |||||||
Totaal selectie | 923.191 | 268.723 | 1.191.914 | 758.487 | 276.579 | 1.035.066 | 723.609 | 198.102 | 921.711 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december). De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Een verificatie wordt inzake btw als productief beschouwd, indien er in te vorderen btw werd vastgesteld.
De stijging van het aantal nazichten in beheer in 2014 is veroorzaakt door de automatisering van de boetes voor niet indiening of laattijdige indiening van de klantenlistings en/of de intracommunautaire opgaven. Dankzij een een hogere compliance van de btw-plichtigen in 2015 zijn er dit jaar minder bijzondere rekeningen opgemaakt. Dat draagt bij aan de daling van het aantal nazichten in "Beheer" in 2015. Daarenboven is de capaciteit om het beheer van de aangifte te verzekeren geëvolueerd van 843 VTE in 2013 naar 495 VTE in 2015. Bovendien is het gemiddeld bedrag van de in te vorderen btw verminderd van ongeveer 6.000 euro in 2013 naar ongeveer 4.000 euro in 2015.
Het aantal aangifte nagekeken in "Controle" daalt voortdurend. Dat is niet verwonderlijk als we rekening houden met de controlecapaciteit waarover de administratie beschikt: die daalt van 509 VTE in 2013 naar slechts 387 VTE in 2015. Bovendien is het gemiddeld bedrag van de in te vorderen btw per rechtzetting geëvolueerd van ongeveer 8.900 euro in 2013 naar ongeveer 7.900 euro in 2015.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) Sinds een paar jaar heeft de AAFisc een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) Tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomaliën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.
2.1.9 - Resultaten van de aangekondigde controleacties in 2015 - inkomstenbelastingen
Controles die tot een inkomstenverhoging hebben geleid | Totaal van de controles | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
In hoofde van belastingplichtigen | In hoofde van derden | Bedrag van de inkomstenverhogingen per ingevoerde aangifte (B+C+D)/A |
% van de aangiften die tot een inkomstenverhoging hebben geleid A/E |
Totaal van de ingevoerde aangiften3 E |
Aantal gecontroleerde belastingplichtigen3 | |||||
Belasting | Aantal ingevoerde aangiften2 A |
Bedrag van de inkomstenverhogingen met akkoord B |
Bedrag van de inkomstenverhogingen zonder akkoord C |
Som van de inkomstenverhogingen B+C |
Bedrag van de inkomstenverhogingen in hoofde van derden D |
|||||
Misbruik grensarbeider -regeling | PB | 89 | € 1.286.133,98 | € 2.796.254,01 | € 4.082.387,99 | € 45.869,53 | 47 | 191 | 87 | |
BNI-NP | 66 | € 573.566,93 | € 946.006,54 | € 1.519.573,47 | € 23.023,84 | 22 | 297 | 157 | ||
Werkelijke kosten bedrijfsleider | PB | 625 | € 2.586.990,96 | € 2.081.206,80 | € 4.668.197,76 | € 7.469,12 | 51 | 1.223 | 638 | |
Indiciair | PB | 270 | € 9.573.229,48 | € 1.492.251,66 | € 11.065.481,14 | € 40.983,26 | 26 | 1.029 | 982 | |
Omzet onderneming | PB | 4.258 | € 27.536.183,86 | € 3.368.789,38 | € 30.904.973,24 | € 7.258,10 | 75 | 5.712 | 2.905 | |
VENB | 4.289 | € 37.537.490,16 | € 7.452.963,54 | € 44.990.453,70 | € 10.032.711,51 | € 12.828,90 | 65 | 6.612 | 3.350 | |
Misbruik vennootschat | VENB | 3.514 | € 80.498.337,85 | € 16.407.447,09 | € 96.905.784,94 | € 14.139.310,52 | € 31.600,77 | 77 | 4.560 | 2.316 |
Totaal | 13.111 | € 159.591.933,22 | € 34.544.919,02 | € 194.136.852,24 | € 24.172.022,03 | € 16.650,82 | 67 | 19.624 | 10.435 |
1 In april 2015 werden op de website van de FOD Financiën bepaalde controleacties proactief aangekondigd. Het doel was de belastingplichtigen aan te zetten om hun aangifteverplichting correct na te komen en hen aan te moedigen om hun situatie spontaan te regulariseren. Deze tabel bevat de resultaten van de controleacties met betrekking tot directe belastingen.
2 In de directe belastingen worden de controles gestatistikeerd op basis van het aantal gecontroleerde aangiften en niet op basis van het aantal gecontroleerde belastingplichtigen.
3 In de regel gaat een controle over meerdere aanslagjaren en dus over meerdere aangiften voor eenzelfde belastingplichtige. Het aantal aangiften is dus logischerwijze hoger dan het aantal belastingplichtigen.
Wat betreft de controleacties gaat het om de gevallen waar:
- bepaalde factoren toelaten om te denken dat de belastingplichtige ten onrechte het fiscaal regime voor grensarbeiders genoten heeft (Misbruik grensarbeiderregeling)
- de belastingplichtige als bedrijfsleider werkelijke beroepskosten afgetrokken heeft (Werkelijke kosten bedrijfsleider)
- er een vermoeden is, op basis van tekenen of indiciën van welstand, dat de werkelijke inkomsten van de belastingplichtige hoger zijn dan deze die hij aangegeven heeft (Indiciair)
- een winstmarge kleiner is dan de gebruikelijke winstmarge van vergelijkbare belastingplichtigen of een niet verklaarbare daling vertoont (Omzet onderneming)
- een onderneming een beroep heeft gedaan op de vennootschapsstructuur met het oog op een fiscale optimalisatie ten bate van haar bedrijfsleider(s), van haar directe omgeving of van de groep (Misbruik vennootschap).
2.1.10 - Resultaten van de aangekondigde controleacties in 2015 - btw
Productieve controles | Totaal van de controles | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Belasting | Aantal ingevoerde invorderingsorders A |
Bedrag van de omzetverhogingen B |
Bedrag van de in te vorderen belasting C |
Bedrag van de omzetverhoging per ingevoerde invorderingsorder B/A |
Bedrag van de in te vorderen belasting per ingevoerde invorderingsorder C/A |
% van de ingevoerde invorderingsorders die productief waren A/D |
Alle ingevoerde invorderingsorders2 D |
|
Omzet onderneming | btw | 3.102 | € 34.657.641,56Â | € 10.606.289,45 | € 11.172,68 | € 3.419,18 | 78 | 3.997 |
Btw-teruggave | btw | 4.878 | € 7.088.853,91 | € 31.748.964,22 | € 1.453,23 | € 6.508,60 | 31 | 15.492 |
Misbruik vennootschap | btw | 1.018 | € 7.701.982,25 | € 11.526.929,92 | € 7.565,80 | € 11.323,11 | 79 | 1.292 |
Stop btw | btw | 2.987 | € 3.727.213,03 | € 11.170.455,71 | € 1.247,81 | € 3.739,69 | 63 | 4.736 |
Totaal | btw | 11.985 | € 53.175.690,75 | € 65.052.639,30 | € 4.436,85 | € 5.427,84 | 47 | 25.517 |
1 In april 2015 werden op de website van de FOD Financiën bepaalde controleacties proactief aangekondigd. Het doel was de belastingplichtigen aan te zetten om hun aangifteverplichting correct na te komen en hen aan te moedigen om hun situatie spontaan te regulariseren. Deze tabel bevat de resultaten van de controleacties met betrekking tot btw.
2 In de btw is er één invorderingsorder per belastingplichtige, zelfs als dat betrekking heeft op meerdere jaren.
Wat betreft de controleacties gaat het om:
- een winstmarge die kleiner is dan de gebruikelijke winstmarge van vergelijkbare belastingplichtigen of een niet verklaarbare daling vertoont (omzet onderneming)
- er is een vermoeden dat de onderneming ten onrechte een btw-krediet teruggevraagd of geboekt heeft (Btw-teruggave)
- een onderneming beroep gedaan heeft op de vennootschapsstructuur met als doel een fiscale optimalisatie ten bate van haar bedrijfsleider(s), van haar directe omgeving of van de groep (Misbruik vennootschap)
- een onderneming heeft haar aan de btw onderworpen activiteiten stopgezet of ze is overgegaan van de btw-regeling met indiening van periodieke aangiften naar een btw-regeling zonder indiening van periodieke aangiften (Stop btw)