2.1.8 - Controle btw
Beheer 2013 | Controle 2013 | Algemeen totaal beheer + controle 2013 | Beheer 2014 | Controle 2014 | Algemeen totaal beheer + controle 2014 | Beheer 2015 | Controle 2015 | Algemeen totaal beheer + controle 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal aantal verificaties | Centrale selectie | 171.462 | 45.600 | 193.680 | 36.314 | 187.825 | 32.800 | |||
Lokale selectie | 10.094 | 9.767 | 12.350 | |||||||
Totaal selectie | 171.462 | 55.694 | 227.156 | 193.680 | 46.081 | 239.761 | 187.825 | 45.150 | 232.975 | |
Aantal productieve verificaties1 | Centrale selectie | 151.276 | 23.076 | 184.778 | 20.180 | 180.461 | 15.729 | |||
Lokale selectie | 7.185 | 7.607 | 9.378 | |||||||
Totaal selectie | 151.276 | 30.261 | 181.537 | 184.778 | 27.787 | 212.565 | 180.461 | 25.107 | 205.568 | |
Verhogingen van het omzetcijfer (in duizend euro) | Centrale selectie | 6.074 | 170.513 | 0 | 158.709 | 0 | 87.941 | |||
Lokale selectie | 112.498 | 56.285 | 111.437 | |||||||
Totaal selectie | 6.074 | 283.011 | 289.085 | 0 | 214.994 | 214.994 | 0 | 199.378 | 199.378 | |
Bedrag van de nagevorderde btw (in duizend euro) | Centrale selectie | 923.191 | 142.659 | 758.487 | 137.891 | 723.609 | 104.842 | |||
Lokale selectie | 126.064 | 138.688 | 93.260 | |||||||
Totaal selectie | 923.191 | 268.723 | 1.191.914 | 758.487 | 276.579 | 1.035.066 | 723.609 | 198.102 | 921.711 |
De opgenomen controles hebben betrekking op een kalenderjaar (situatie op 31 december). De controleactiviteiten in deze tabel zijn opgedeeld in twee categorieën 'Beheer' en 'Controle'.
De kolom 'Beheer' bevat alle activiteiten met betrekking tot het nazicht van de aangiften na de indiening.
De kolom 'Controle' bevat alle activiteiten met betrekking tot een grondiger nazicht.
De gecontroleerde dossiers worden ingedeeld volgens:
- een centrale selectie
- een lokale selectie.
De lijn 'Centrale selectie' bevat het aantal nazichten en controles die automatisch geselecteerd worden op basis van filters en van een risicoanalyse. Het betreft dus de imperatieve en de indicatieve opdrachten die centraal aangeleverd worden aan de diensten.
De lijn 'Lokale selectie' bevat het aantal controles die geselecteerd worden door de taxatiediensten zelf voor de aangiften die niet centraal geselecteerd werden. Het betreft dus de indicatieve opdrachten die door de taxatiediensten zelf geselecteerd worden.
1 Een verificatie wordt inzake btw als productief beschouwd, indien er in te vorderen btw werd vastgesteld.
De stijging van het aantal nazichten in beheer in 2014 is veroorzaakt door de automatisering van de boetes voor niet indiening of laattijdige indiening van de klantenlistings en/of de intracommunautaire opgaven. Dankzij een een hogere compliance van de btw-plichtigen in 2015 zijn er dit jaar minder bijzondere rekeningen opgemaakt. Dat draagt bij aan de daling van het aantal nazichten in "Beheer" in 2015. Daarenboven is de capaciteit om het beheer van de aangifte te verzekeren geëvolueerd van 843 VTE in 2013 naar 495 VTE in 2015. Bovendien is het gemiddeld bedrag van de in te vorderen btw verminderd van ongeveer 6.000 euro in 2013 naar ongeveer 4.000 euro in 2015.
Het aantal aangifte nagekeken in "Controle" daalt voortdurend. Dat is niet verwonderlijk als we rekening houden met de controlecapaciteit waarover de administratie beschikt: die daalt van 509 VTE in 2013 naar slechts 387 VTE in 2015. Bovendien is het gemiddeld bedrag van de in te vorderen btw per rechtzetting geëvolueerd van ongeveer 8.900 euro in 2013 naar ongeveer 7.900 euro in 2015.
De taxatiediensten hebben niet als enige opdracht controles uitvoeren. Ze moeten prioritair instaan voor het beheer van de aangiften, het behandelen van geschillen en het verlenen van diensten. De beheersactiviteiten zijn het voorwerp geweest van een verregaande automatisering en de tijd nodig voor die activiteiten kan niet meer worden verminderd. Iedere daling van de personeelsbezetting vertaalt zich in een daling van de controlecapaciteit.
De AAFisc spant zich in om deze negatieve evolutie op te vangen door op de volgende twee factoren in te grijpen:
1) Sinds een paar jaar heeft de AAFisc een nieuwe controlestrategie ingevoerd, gebaseerd op risicobeheer. Dit bestaat uit een prioritisering van centraal geselecteerde punctuele en gerichte controles die meestal minder tijd vereisen omdat de risico(s) geïdentificeerd zijn en ook een controleaanpak wordt opgesteld. Een ander, niet minder belangrijk effect van deze strategie, is een verhoogde gelijke behandeling van de belastingplichtigen van dezelfde doelgroep. Niet alleen wordt zo de garantie gegeven dat belastingplichtigen in gelijke omstandigheden dezelfde kans op controle krijgen, maar door de controleaanpak ook op dezelfde wijze worden behandeld.
2) Tegelijkertijd heeft zij haar werkmethoden inzake het beheer geoptimaliseerd door een verdere automatisering van dit proces. Dit houdt enerzijds in dat door een verfijning van de validatieregels, de elektronisch ingediende aangiften minder fouten bevatten en dus ook minder tussenkomst vergen van een taxatieambtenaar. Anderzijds worden ook de filters die anomaliën detecteren geoptimaliseerd waardoor het beheer van de aangiften die daardoor geblokkeerd worden, efficiënter wordt.